گفتگوی تلفنی باقری با وزرای خارجه مصر، عربستان، ترکیه و قطر-راهبرد معاصر

گفتگوی تلفنی باقری با وزرای خارجه مصر، عربستان، ترکیه و قطر

سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه مصر، ترور شهید هنیه را نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران دانست.
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 01
کد خبر: ۲۵۲۷۵۳

به گزارش راهبرد معاصر، علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر امور خارجه مصر، ضمن تشکر از حضور ایشان در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان گفت: شهادت مجاهد خستگی‌ناپذیر اسماعیل هنیه در حالی که مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود، نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است و شایسته است تمامی کشورهای منطقه و اسلامی برای مقابله با این تجاوز تروریستی اقدام کنند.

 

باقری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی خود برای اقدام متقابل علیه صهیونیست‌های جنایتکار نخواهد گذشت.

 

سرپرست وزارت امور خارجه بر نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه در راستای محکومیت و مقابله با اقدامات جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس تاکید کرد.

 

بدر احمد محمد عبدالعاطی وزیر امور خارجه مصر نیز ضمن تشکر از میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران از ایشان در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان، بیان کرد: مصر در بیانیه رسمی خود اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در ترور آقای اسماعیل هنیه را محکوم نمود.

 

وزیر خارجه مصر همچنین از ابتکار جمهوری اسلامی ایران در برگزاری نشست فوری سازمان همکاری اسلامی برای مقابله با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی حمایت کرد.


ترکیه

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه، پیرامون آخرین تحولات مربوط به شهادت آقای اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توسط رژیم صهیونیستی گفتگو و رایزنی کرد.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی با قدردانی از حضور وزیر خارجه ترکیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان ابراز امیدواری کرد روابط دو کشور در دولت جدید بیش از پیش توسعه یابد.

 

باقری با اشاره به جنایات وحشیانه رژیم اشغالگر صهیونیستی در خصوص شهادت آقای اسماعیل هنیه اظهار داشت: رژیم صهیونیستی با نقض جدی تمامیت ارضی و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، شخصیت برجسته جهان اسلام و مجاهد خستگی‌ناپذیر مقاومت فلسطین آقای هنیه را به شهادت رساند.

 

وی تاکید کرد: این اقدام تروریستی خلاف حقوق بین الملل و مغایر با اصول منشور سازمان ملل متحد است و امنیت و ثبات منطقه ای را با مخاطرات جدی رو به رو خواهد ساخت و جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی و مشروع خود در پاسخ قاطع و پشیمان کننده در قبال این جنایت آشکار قطعاً نخواهد گذشت.

 

باقری تصریح کرد: ضروری است نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل و نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به ترور رهبر برجسته مقاومت فلسطین و نقض امنیت ملی، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران برگزار گردد.

 

وی همچنین افزود: لازم است تمامی کشورهای منطقه این جنایت شنیع را محکوم نموده و اقداماتی قاطع در خصوص مقابله با اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی اتخاذ نمایند.

 

هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این گفتگو ضمن تسلیت شهادت آقای هنیه به جهان اسلام و محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در نقض آشکار خطوط قرمز و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران گفت: از ابتکار مشروع و دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی حمایت کامل می‌نماییم و ترکیه نیز در شهادت این رهبر برجسته مقاومت فلسطین عزادار است.

عربستان

 علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه در تماس تلفنی با امیرفیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی پیرامون آخرین تحولات مربوط به شهادت اسماعیل هنیه رهبر جنبش مقاومت اسلامی (حماس) توسط رژیم صهیونیستی گفتگو و رایزنی کرد.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی با قدردانی از حضور هیات عربستان سعودی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید کشورمان، رژیم جعلی صهیونیستی با عبور از خطوط قرمز و انجام یک تجاوز تروریستی آشکار در به شهادت رساندن اسماعیل هنیه و نقض امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، ثبات و امنیت منطقه‌ای را با خطرات جدی مواجه ساخته است.

 

.وی تاکید کرد: ایران از حق ذاتی و مشروع خود برای اقدام پشیمان کننده و قاطع علیه رژیم جعلی صهیونیستی استفاده خواهد کرد تا دیوانگی مستمر رژیم اشغالگر قدس به پشیمانی ابدی مواجه شود.

 

بلقری افزود: نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی برای رسیدگی به این جنایات آشکار در شهادت اسماعیل هنیه و نقض آشکار امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ضروری است.

 

فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در این گفتگو ضمن محکومیت ترور آقای هنیه و اقدام علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران توسط رژیم صهیونیستی، وضعیت منطقه را بحرانی و خطرناک ارزیابی نمود.

 

وی در ادامه بر لزوم کاهش تنش‌ها در منطقه تاکید کرد و گفت: عربستان سعودی از برگزاری نشست سازمان همکاری اسلامی برای بررسی شهادت اسماعیل هنیه استقبال خواهد کرد و بر استمرار رایزنی‌های بین دو کشور تاکید کرد.

 

قطر

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص اقدام جنایتکارانه رژیم اشغالگر قدس در خصوص به شهادت رساندن اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس که به عنوان مهمان در تهران حضور داشت گفتگو و تبادل نظر کرد.

 

باقری در این گفتگو ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه به امت اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی با شهادت ایشان آشکارا علیه امت اسلامی، کشورهای منطقه، ملت فلسطین و جمهوری اسلامی ایران اقدامی را جنایتکارانه مرتکب شد.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اسماعیل هنیه مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران در کنار نمایندگان بیش از هشتاد کشور دیگر جهان در مراسم تحلیف رئیس جمهور بود و رژیم صهیونیستی با این اقدام جنایتکارانه به امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تعرض و صلح و امنیت منطقه‌ای بین‌المللی را نقض کرد.

 

باقری افزود: این اقدام شنیع باید مورد محکومیت تمامی کشورها قرار گیرد.

 

سرپرست دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حق مشروع و ذاتی خود در اقدام متقابل علیه جنایت آشکار رژیم اشغالگر قدس صرفه نظر نخواهد کرد و از امنیت ملی و تمامیت ارضی خود قاطعانه دفاع خواهد کرد.

 

باقری با اشاره به لزوم واکنش کشورهای اسلامی نسبت به شهادت یک رهبر برجسته فلسطینی و نقض امنیت ملی ایران خاطر نشان کرد: ضروری است نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای امور خارجه در محکومیت اقدام رذیلانه رژیم اشغالگر قدس و مقابله با تجاوز تروریستی رژیم جعلی صهیونیست در اسرع وقت برگزار گردد.

 

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز ضمن تسلیت شهادت اسماعیل هنیه در تهران، از برگزاری نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی در محکومیت اقدامات جنایتکارانه رژیم صهیونیستی استقبال کرد و افزود: رژیم صهیونیستی در انجام اقدامات جنایتکارانه خود حد و مرزی نمی‌شناسد.

 

وی اضافه کرد: هنیه شخصیتی بی بدیل در جهان اسلام بود و فقدان ایشان ضایعه‌ای بزرگ برای امت اسلامی است.

 

نخست وزیر و وزیر خارجه قطر تاکید کرد: قطر مجدداً این اقدام جنایتکارانه در به شهادت رساندن آقای هنیه در حالی که مهمان رسمی جمهوری اسلامی ایران بود را محکوم می‌کند./ مهر

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار